OPPFØLGINGSSAKER
PARKERING I SENTRUM
Hei, da følger vi opp en ikke så god, men gammel, kjent sak fra Kopervik.
Parkering i Kopervik sentrum.
Som nevnt tidligere, så har vi opp gjennom årene kontaktet bl.a. NAV, kontoransatte i byen generelt og
kommunalt ansatte ang. parkeringssituasjonen i Kopervik. Parkering i tverrgater og andre områder som er avsatt for 1-2 timers parkering
kan ikke ha ansatte som jobber på kontor parkert her i 7-8 timer. Det ødelegger for kundene som skal handle/gjøre kjappe ærend som
heller kjører til andre steder som har ledig/mer tilgjengelig parkering. Det ødelegger for de som driver i byen vår. Disse klagene får vi
omtrent ukentlig hvert eneste år.
NAV har for noen uker siden iverksatt tiltak som går ut på å ta stikkprøver og internkontroller for å sørge for at disse parkeringsplassene
også er ledige for handlende. Dette har, etter henvendelser til oss, blusset opp igjen. Likt er det med andre aktører som får beskjed.
Det blir en slags ukultur og dårlig rykte for Kopervik at denne parkeringssituasjonen hele tiden skal finnes og snakkes om.
Det blir dårlig stemning for både de som jobber i området, for kundene, og ikke minst for oss og dere på rådhuset når vi hele tiden
må sende ut en påminnelse – Så har vi også situasjoner der folk prøver å se etter hvem sine biler som står parkert hvor hvor lenge.
Etter en befaring med Haugesund Parkeringsselskap sammen med kommunen så har vi sett på vurderingen av å ta provisoriske
kontroller i Kopervik. Det er ønskelig å ha gratis parkering i Kopervik, men når loven ikke blir håndhevet og det ikke kommer konsekvenser
av feilparkering, fører det til at mange ikke tar hensyn til skilting.
Etter befaringen var det snakk om at provisorisk sjekk måtte tas opp på et politisk nivå først, når skjer dette? Vi trenger et tiltak vi
ser effekten av, og da mener vi ikke muntlige beskjeder og mailer som sendes ut.
De kommunalt ansatte opptar en ganske stor del av parkeringen i sentrum. Nå som parkeringshuset er fullt i søyler pga.
arbeid med forsterkning av «lokket» så gjør det heller ikke situasjonen noe bedre. Vi vil derimot understreke at klagene har kommet
jevnlig lenge før søylene/dette arbeidet. Kommunen burde lagt et bedre system og oversikt med hvor de kommunalt ansatte skal
parkere med oppmerking på eget sted, i kombinasjon med provisoriske kontroller i sentrum.
Vi vil også understreke;
I tidligere møter/samtaler snakkes det ofte om antall parkeringsplasser i Kopervik sentrum og at vi har mange.
Det ble gjort en kartlegging og sjekk i 2020 av KK ang. p-plasser og hvor mange som var ledige på hvilke tidspunkter.
Dette var derimot under pandemien som gjorde at mange kontoransatte hadde nok hjemmekontor/hadde korona, så den
er nok ikke helt gyldig. Men ifølge denne rapporten har Kopervik visstnok mange ledige p-plasser, spredt utover, forbi butikkdørene.
Men det er ikke nødvendigvis alltid snakk om antall. Det er snakk om at de som skal handle med tunge bæreposer, noen kanskje dårlige til beins, som helst vil parkere i nærheten av butikkdørene. Så selv om det er 3 stk ledig plasser oppe i Statsraad
Vinjes gate ved kirken, så kommer en ikke til å parkere her for å handle på Hillesland i andre enden. Da kjører man et annet sted.
Og det er mye disse situasjonene som gjør at det må skje en endring. De som eks. jobber på kontor, det er de som må parkere på
plassene som er mer på avstand. Det gjør de ikke i dag.
Dette i kombinasjon med at vi bor på vestlandet, det er kaldt med ofte vær og vind, folk vil parkere i nærhet av dørene.
Parkering i nærhet av butikkdørene på vestlandet er faktisk et konkurransefortrinn, Kopervik er på god vei til å tape denne konkurransen.
Vil man ha et levende bysentrum med butikker i kommunesenteret vårt, må noe skje. Butikkene kan ikke bare være avhengige av
at vi hele tiden lager kulturarrangementer for å (bl.a.) generere handel, det må være bedre tilrettelagt utenom også.
Det er det ikke i dag, og parkeringssituasjonen er den største årsaken.
Kopervik sentrum trenger hjelp fra Karmøy kommune med dette, nå årelange, problemet.
Vennlig hilsen
Per V.
________________
Per Velde
Næringssjef, Karmøy kommune
Telefon: +47 52 85 74 05
Mobil: +47 950 14 278
E-post: per.velde@karmoy.kommune.no
Nettsted: https://www.karmoy.kommune.no
Besøksadresse: Rådhuset, Statsråd Vinjes gate 25
Postadresse: Postboks 167, 4291 Kopervik
God morgen. Parkeringen i Hovedgaten er tidsbegrenset. Kunne vi gjort det samme med parkeringshuset nå når det skal oppgraderes? Det kunne eventuelt vært gjort med skiltregistrering inn/ut – med gratis parkering i for eksempel 60 minutt, og deretter betaling. Betalingsperioden kan begrenses til 08:00 – 16:00 på hverdager, ellers fri parkering.
Systemet fungerer godt andre plasser, men spørsmålet er jo om kostnadene med etablering og drift står i forhold til forventet inntekt/betaling og gevinst for handelsstanden.
Med vennlig hilsen
Leiv Arne Marhaug
Ordfører
Hei igjen og godt nyttår, litt på etterskudd.
Følger opp denne tråden fra i fjor – Takk for innspill Leiv Arne. Akkurat hvordan denne floken i p-huset bør løses, betaling eller tidsbegrenset i eks. p-kjelleren er vi litt usikre på.
Om løsningen er provisoriske sjekk fra Haugesunds Parkeringsselskap eller noe annet, det må vi finne en løsning på og kommunen må hjelpe oss.
Til info tok Per Velde kontakt kort etter denne e-posten og skulle hjelpe oss med å finne midlertidige tiltak for spesielt julehandelen som næringslivet er avhengig av i sentrum.
Julehandelen er derimot bare et par måneder i året, nå trenger vi en permanent helårs løsning.
Som nevnt i første e-post;
kontroller i Kopervik. Det er ønskelig å ha gratis parkering i Kopervik, men når loven ikke blir håndhevet og det ikke kommer konsekvenser
av feilparkering, så fører det til at mange ikke lenger tar hensyn til skilting. Etter befaringen var det snakk om at provisorisk sjekk måtte tas opp på et politisk nivå først
Befaringen var i august 2023 og disse e-postene/klagene har foregått i en årrekke.
Har tatt kontakt med Inger Frøyland Jensen v/Politiet ang. problemet, forstod det slik at Hilde Pettersen skulle sende over en sak på dette i fjor. Er denne sendt eller avventes det pga. det må først tas opp politisk? Inger rådet oss å ta saken politisk behandlet først hvor det deretter ble sendt inn en søknad/bestilling(?) hos politiet – som Per Velde mistenkte og nevnte tidligere i tråden, er det ikke en sak de har tid til å prioritere.