STYREARKIV
Få tilgang til alle styremøte-protokoller fra mai 2018 til dags dato, alle dokumenter og regnskap fra årsmøter/generalforsamlinger fra 2018 til dags dato, se BvKs tidligere og nåværende vedtekter, se kontaktinformasjon til styremedlemmer samt se info om flaggheising/flaggdatoer
STYREMØTE PROTOKOLLER
Styremøter resten av året:
– Onsdag 31. Januar kl. 18:15
– Onsdag 17. April kl. 18:15
– Onsdag 25. September kl. 18:15
– Onsdag 4. Desember kl. 18:15
(Desembermøte foregår på MM Café & Bar som styremøte og avslutning på året)
Ekstraordinære møter utenom må påregnes. Husk om du vil ta opp et punkt på eventuelt på styremøte, må dette sendes inn minimum 3 dager før styremøte.
KONTAKTINFO STYREMEDLEMMER
-
Styreleder - Thomas Jansen
Tlf. 909 46 207 E-post: thomas@pyx.no // PYX Haugesund
-
Styremedlem og regnskapsfører - Marita Laastad
Tlf. 902 05 064 E-post: marita@laastadplussogminus.no //Laastad Pluss & Minus
-
Styremedlem - Espen Lindstrøm
Tlf. 415 11 731 E-post: espen@glp.no // GL-Prosjektservice
-
Styremedlem - Terje Olav Hagen
Tlf. 918 76 642 E-post: terjeoha@gmail.com // Statens Vegvesen
-
Styremedlem - Stein Gunnar Døsen
Tlf. 404 73 807 E-post: steingunnar@meglerhuset-rele.no //Meglerhuset Rele
-
Styremedlem - Tommy Bygnes
Tlf. 948 36 686 E-post: tommy.bygnes@gmail.com // Hydro Aluminium
-
Styremedlem - Anne Eline Bratland
Tlf. 905 34 406 E-post: anne.eline@rts.as // RTS Technology
-
Varamedlem - Hellen Lund
Tlf. 402 04 638 E-post: bjarn-lu@online.no //Madame Parfymeri
-
Varamedlem Camilla Degnov
Tlf. 954 60 837 E-post: degnov@stromodigital.no //Strømø Digital
Flaggdatoer for 2023 og 2024
Det er opp til styremedlemmer å evt. bytte dager om datoen ikke passer.
Se flaggtider og flaggregler om det er noe du lurer på.
ÅRSMØTER/GENERALFORSAMLINGER
Årsrapport, resultat og balanse, budsjett, årsmøteprotokoll etc.
Årsmøte innkalling
Årsmøte protokoll
Årsrapport
Resultat og balanse
Budsjett 2021
Endring organisasjonsform
VEDTEKTER
Vedttektsendringer vedtatt under årsmøte år 2021.
§ 1 Foreningens navn
Foreningens navn er Byen Vår Kopervik
§ 2 Formål
Foreningen har til formål å arbeide for at Kopervik skal være en trygg og livskraftig by som kan tilby sitt publikum de handels-, service- og kulturtilbud som det er behov for.
Formålet skal oppnås gjennom følgende aktiviteter:
– Drive trivselsskapende aktiviteter i Kopervik, men skal ikke ha erverv som formål.
– Være medlemmers representant opp mot Karmøy Kommune og på best mulig måte bidra i kommunalpolitiske saker.
§ 3 Organisasjonsform
Foreningen er en frittstående juridisk person med medlemmer, og er selveiende. At den er selveiende innebærer at ingen, verken medlemmer eller andre, har krav på foreningens formue eller eiendeler, eller er ansvarlig for gjeld eller andre forpliktelser.
§ 4 Medlemmer
Medlemskap kan tegnes av handels- og næringsdrivende gårdseiere i Kopervik, organisasjoner og samt samt husstandene i Kopervik. Medlemmene har intet ansvar for lagets forpliktelser utover den tegnede årlige medlemskontingenten. Det føres særskilt oversikt over medlemmene.
§ 5 Rettigheter og plikter knyttet til medlemskapet
Alle medlemmer har rett til å delta på årsmøte, har stemmerett og er valgbare til tillitsverv i foreningen. Medlemmer som skylder kontingent for mer enn ett år, har ikke stemmerett eller andre rettigheter, og styret kan stryke dem som medlem av foreningen. Medlemmene plikter å forholde seg til vedtak som er fattet av årsmøte.
§ 6 Årsmøte
Årsmøtet, som holdes hvert år, er foreningens høyeste myndighet. Årsmøtet er vedtaksført med det antall stemmeberettigede medlemmer som møter, og alle medlemmer har én stemme. Møteleder velges av årsmøtet. Med mindre annet er bestemt, skal et vedtak, for å være gyldig, være truffet med alminnelig flertall av de avgitte stemmene. Stemmelikhet avgjøres ved loddtrekning. Årsmøtet innkalles av styret med minst 3 ukers varsel, direkte til medlemmene.
Forslag som skal behandles på årsmøtet skal være sendt til styret senest to uker før årsmøtet. Fullstendig saksliste må være tilgjengelig for medlemmene senest en uke før årsmøtet. Årsmøtet kan ikke behandle forslag som ikke er oppført på sakslisten, med mindre 3/4 av de fremmøtte krever det.
§ 7 Årsmøtets oppgaver
Årsmøtet skal:
• behandle årsmelding
• behandle revidert regnskap • behandle innkomne forslag • fastsette kontingent
• vedta budsjett
• velge:
– leder og nestleder
– styremedlemmer
– varamedlemmer
– revisor
§ 8 Ekstraordinære årsmøter
Ekstraordinære årsmøter blir avholdt når styret bestemmer det, eller minst 1/3 av medlemmene krever det. Innkalling skjer på samme måte som for ordinære årsmøter, med minst 14 dagers varsel. Ekstraordinært årsmøte kan bare behandle og ta avgjørelse i de sakene som er kunngjort i innkallingen.
§ 9 Styret
Foreningen har et styre på 7 medlemmer og inntil 2 varamedlemmer. Styret er høyeste myndighet mellom årsmøtene. Styret skal holde møte når styreleder eller et flertall av styremedlemmene forlanger det.
Styret skal:
• iverksette årsmøtebestemmelser
• oppnevne eventuelle komiteer, utvalg eller personer som skal gjøre spesielle oppgaver, og utarbeide instruks for disse
• administrere og føre nødvendig kontroll med foreningens økonomi i henhold til gjeldende instrukser og bestemmelser
• representere foreningen utad
Styret kan fatte vedtak når et flertall av styrets medlemmer er til stede. Vedtak fattes med flertall av de avgitte stemmene.
§ 10 Signaturrett
Det er to styremedlemmer i fellesskap som innehar signaturrett.
§ 11 Vedtektsendring
Endringer av disse vedtektene kan bare gjøres på ordinært eller ekstraordinært årsmøte etter å ha vært på sakslisten, og det kreves 2/3 flertall av de avgitte stemmene.
§ 12 Oppløsning
Oppløsning av foreningen kan bare behandles på årsmøte, og krever 2/3 flertall. Foreningens formue skal etter oppløsning og gjeldsavleggelse tilfalle det formål foreningen arbeider for å fremme, ved at nettoformuen blir gitt til en ideell organisasjon som årsmøte bestemmer. Ingen medlemmer har krav på foreningens midler eller andel av disse.
Reviderte vedtekter 2019:
- 1 Selskapsform: Byen vår Kopervik BA er et andelslag med vekslende medlemstall, vekslende kapital og begrenset ansvar. Andelseierne er de som til enhver tid har betalt sin årlige medlemsavgift.
- 2 Formål: Andelslagets formål er å arbeide for at Kopervik skal være en trygg og livskraftig by som kan tilby sitt publikum de handels-, service- og kulturtilbud som det er behov for. Andelslaget kan drive trivselsskapende aktiviteter i Kopervik, men skal ikke ha erverv som formål
- 3 Medlemskap: Medlemskap kan tegnes av handels- og næringsdrivende gårdseiere i Kopervik, organisasjoner og lag samt husstandene i Kopervik. Medlemmene har intet ansvar for lagets forpliktelser utover den tegnede årlige medlemskontingenten. Det føres særskilt oversikt over medlemmene.
- 4 Andelslagets besluttende organer: Andelslagets besluttende organer er representantskapet og styret.
- 5 Representantskapet: Andelseierne utgjør selskapets representantskap, som holder ordinært årsmøte. Innkalling skjer per brev som sendes ut minimum 3 uker før årsmøte avholdes, inneholdende foreløpig dagsorden. Forslag som ønskes behandlet må sendes ut minimum 1 uke før møtet avholdes. Representantskapets forhandlinger ledes av en ordstyrer valgt av og innen representantskapet. Andelslagets styre, revisor og daglig leder deltar på møtene uten stemmerett
- 6 Representantskapets årsmøte: Representantskapet er selskapets høyeste myndighet, og avholder årsmøte innen utgangen av mars. Følgende dagsordren behandles ordinært:
- Valg av ordstyrer
- Godkjenning av innkallingen
- Styrets beretning og regnskap
- Budsjett og fastsettelse av årlig medlemskontingent
- Valg av styremedlemmer, varamedlemmer, valgnemnd og revisor.
- Innkommende saker
Styret kan innkalle til ekstraordinært årsmøte når medlemmer som representerer minst 2/3 av andelseierne krever det.
- 7 Styret: Andelslagets styre består av fem til syv (5 – 7) medlemmer samt to (2) varamedlemmer og skal etterstrebe å ha følgende sammensetning:
- Næringsdrivende i Kopervik: 3 representanter
- Gårdseiere: 1 representant
- Foreninger og lag: 1 representant
- Husstandene: 1 representant
Styremedlemmene og varamedlemmene velges for 2 år.
Styret velger selv sin leder, nestleder og kasserer.
Styret er beslutningsdyktig når over halvparten av dets medlemmer er tilstede, og i tilfelle stemmelikhet avgjør fungerende leders stemme utfallet.
Styrets viktigste oppgave er å diskutere og vedta tiltak som skal sikre at andelslagets formål i §2 oppfylles.
Styret ansetter daglig leder i Byen vår Kopervik BA, og utarbeider stillingsinstruks for stillingen. Daglig leder deltar på styremøtene som sekretær, men uten stemmerett og har spesielt ansvaret for å iverksette de tiltak som styret vedtar.
Styret sørger for at det utarbeides tilfredsstillende budsjett og føres regnskap. Styret kan ikke anvende andelslagets inntekter til annet enn nødvendige utgifter i ordinær drift, og kan tildele daglig leder bankfullmakt.
Styret fører protokoll over sine møter, og protokollen underskrives av alle tilstedeværende styremedlemmer. Styret binder andelslaget ved styrelederens eller ved nestlederens underskrift.
- 8 Endringer i vedtektene: Endringer i vedtektene kan bare foretas på ordinært årsmøte i representantskapet og krever minst 2/3 flertall av de avgitte stemmer.
- 9 oppløsning: Vedtak om oppløsning av andelslaget eller overdragelse av formue som helhet kan bare fattes på årsmøte i representantskapet, og krever at minst 2/3 av de avgitte stemmer er for forslaget.
Disse vedtektsendringene ble vedtatt under årsmøte for Byen vår Kopervik 24. April 2019
ØKT DRIFTSSTØTTE FRA KARMØY KOMMUNE
Hei Per.
Hvis du har hatt anledning til å se over regnskapet til BvK i driftsstøtte søknaden vår så har du kanskje sett at vi i fjor gikk en god del i underskudd. Driftskostnadene er mye høyere enn inntektene og BvK sliter nå med å ha en ansatt i 100% stilling. Litt ringvirkninger ift. verdensbilde med økte strømpriser/prisstigninger generelt ved at flere medlemmer sier opp medlemskapet, samt mindre salg av julekuler- muligens av samme grunn.
Oss som næringsforening har ikke som formål å «tjene penger», men må ha anledning til å ha en ansatt i arbeid. Nå prøvde vi å ha en 100% stilling i hele 2022 og slik gikk det. BvK har en bufferkonto som har vært med på å gjort dette mulig, men når verken tid eller penger strekker til til mer inntektsbringende arbeid/ medlemsrekruttering, så ser det ut for at det bare går en vei for oss og det er å gå ned i stilling. Det går dessverre ikke i lengden pga. arbeidsmengden.
Det er ingen hemmelighet at det har vært mye skifte av daglig ledere i vår organisasjon de siste årene. Delvis av grunnen til dette er at det ikke er attraktivt å ha en så travel jobb i bare 50% stilling når arbeidet er 100%. Det er først nå de siste 5 årene organisasjonen vår har vært litt mer stabil enn tidligere, delvis pga. et dyktig styre og meg som har hatt anledning til å faktisk ha varierende stillingsprosent gjennom årene.
Jeg opplever at 90% av arbeidet vi gjør er til gode for hele Karmøy kommune, alle innbyggerne og at vi blir mye slukt opp av generelle henvendelser fra både innbyggere og kommunen. – En del av jobben som jeg er klar over og trives med, men som gir en bismak når stillingsprosenten må ned pga. underskudd. Mye av arbeidet vårt burde vært kommunen sitt ansvar og hvis vi ser på driftsstøtte på 70.000 kr vs. det vi faktisk gjør gjennom et helt år, så er det svært lite.
Vi har tatt en telefon til Åkrehamn Vekst for å høre hvordan det går med de om de har vært/er i lignende situasjon. Forstod på Per Inge at de også går i underskudd, ÅV har dobbelt så mange medlemmer som oss, mye mer sponsorinntekter enn oss, klarer å beholde begge stillingene i 2023 – men må likevel se an situasjonen for 2024 pga. de også spiser av egen bufferkonto. Dobbelt så mange medlemmer og mer sponsorinntekter er derimot dobbelt så mye arbeid også. Mea. kan også markedskoordinatoren til ÅV risikere å gå ned i stilling på sikt.
Skudeneshavn Næringsforening er helt i egen kategori, de har ingen ansatte og hva de gjør med medlemsinntektene/driftstøtten sin har jeg ikke oversikt over, regner med det er en massevis av dugnad og ildsjeler som går til arrangementene.
Hadde det vært mulig å fått til et møte med meg og Per Inge i nærmeste fremtid?
Per Inge Eriksen v/Åkrehamn Vekst og Byen vår Kopervik sammen med næringssjef Per Velde.
Velde anbefaler at om næringsforeningene skal kjempe om økt driftsstøtte må det argumenteres med mye gravearbeid, pandemi og strømkrise hvor følgene er mindre medlemmer og butikker som legger ned. Næringsforeningene prøver å få frem at dette er bare toppen av isfjellet. Velde sender over forslag til argumentsliste etter møte (se neste punkt)
Vennlig hilsen
Per V.
________________
Per Velde
Næringssjef, Karmøy kommune
Telefon: +47 52 85 74 05
Mobil: +47 950 14 278
E-post: per.velde@karmoy.kommune.no
Nettsted: https://www.karmoy.kommune.no
Besøksadresse: Rådhuset, Statsråd Vinjes gate 25
Postadresse: Postboks 167, 4291 Kopervik
Saksframlegg tilskudd handels- og næringsforeningene
Dato: 31.01.2023
Kommunedirektørens forslag til vedtak:
1. Kommunestyret vedtar å øke tilskuddet til Byen-Vår-Kopervik med …… for
perioden….
2. Kommunestyret vedtar å øke tilskuddet til Åkrehamn Vekst…… for perioden….
3. Kommunestyret vedtar
Bakgrunn
2 år med pandemi førte til utfordringer spesialhandel og serveringsvirksomhetene.
Sentrumshandelen ble også påvirket av at kulturfestivaler og «handelsdager» ikke kunne
gjennomføres.
De to siste årene har også handelen og serveringsbedriftene fått økte kostnader som følge
av strømpriskrisen, renteøkninger, og inflasjon. Noe er hentet inn med prisøkninger ut til
kundene. Utfordringen er at det som rammer handelsvirksomhetene og rammer i form av
lavere kjøpekraft hos kundene. Det oppstår en dobbel negativ effekt.
[Har vi noe fakta som underbygger påstandene ovenfor? Konkurser, nedleggelser, tap av
medlemmer, svakere resultater, lavere omsetning, etc.]
Tilsvarende rammes også handels- og næringsforeningene, som skal bidra til at deres
medlemsbedrifter skal oppnå felles synergier og økte inntekter, som videre skal sikre
sysselsetninger og attraktiviteten i bysentraene. For å komme over denne «konjunkturen»
har handels- og næringsforeningene behov for ekstraordinære tilskudd for videre å kunne
bistå sine medlemmer. Dette er uheldig spiral som bør forebygges før handels- og
næringsforeningene må nedbemanne.
Vurdering
Byen-Vår-Kopervik
Tapt xx medlemmer i 2022
Økning i kostnader er ……
Stor anleggsvirksomhet i perioden xxxx – yyyy som hadde en merkbar negativ
innvirkning på handelen.
Handelsaktiviteter
o xxxx
Kulturaktiviteter
o Felles fyrverkeri
Åkrehamn Vekst
Tapt xx medlemmer i 2022
Økning i kostnader er ……
Handelsaktiviteter
o xxxx
Kulturaktiviteter
o Felles fyrverkeri
Åkrehamn sentrum står foran omfattende anleggsvirksomhet som trolig ha negative
konsekvenser for handelen. For foreningen blir det viktig å arbeide forebyggende for
bedre å møte de negative konsekvensene av framtidige anleggsvirksomhet
Skudeneshavn næringsforening
Tapt xx medlemmer i 2022
Økning i kostnader er ……
Handelsaktiviteter
o xxxx
Kulturaktiviteter
o yyyy
Samfunnsøkonomi
Handels- og næringsforeningene står for viktig tiltak og arrangementer som bidrar til
byutvikling og attraktivitet. Dette er ikke bare handelsaktiviteter, men også
kulturarrangementer.
[Fakta om sysselseting…..]
Samhandling med kommunen
Handels- og næringsforeningene bistår også kommunen i mange andre sammenhenger:
Innenfor næringsutvikling
o Generell næringsrådgivning
o Gründer rådgiving
o Bistår kommunen med råd og planinnspill i næringsutvikling og byutvikling.
Noen eksempler er:
Arbeid med utforming av ordninger og tildeling av covidmidler i 2020,
2021, og 2022
Arbeid med utforming av ordningen og tildeling av strømstøtte i 2023
Kommunedirektørens konklusjon
Kommunen har tre byer, som det er svært viktig framstår som attraktive for innbyggerne,
næringslivet og tilreisende. Det påvirker både bolysten, næringsattraktiviteten og
arbeidsplassdekning. Arbeidet med kommuneneplanens samfunnsdel legger også opp til økt
byutvikling, som videre bygger på nasjonale forventninger og føringer. Kommunen har stor
nytte av god samhandling med handels- og næringsforeningene. Ikke bare innen
næringsutvikling, men også innen kulturfeltet. Siste gang tilskuddene til handels- og
næringsforeningene ble justert siste gang, var i xxxx. Nå står sentrumshandelene foran
utfordringer, og har behov for mer bistand og hjelp fra handels- og næringsforeningene.
Samtidig er også handels- og næringsforeningene rammet og står i fare for å redusere sin
aktivitet. Det vil være uheldig.
Næringssjefen har drøftet situasjonen med handels- og næringsforeningene, og det er
foreslått to tiltak:
1. Kommunen bidrar i et pilotprosjekt og samarbeid om et nytt analyseverktøy som kan
øke kunnskapen om effekten av handelsaktiviteter og kulturarrangementer.
Analyseverktøyet kan også bidra til økt kunnskap om turistattraksjoner og
kommunens egne aktiviteter, planarbeid og byutvikling.
2. Øke driftstilskuddet for 2023, med en ny vurdering for 2024. Det forventes at noe
arbeidet som settes i gang i 2023 må videreføres i 2024, for at det skal få noen effekt.
Dette vil evalueres nærmere.
Se endelig argumentsliste sendt 16/7-23
(Ble sendt og oppdatert i flere omganger før dette).
Hei,
Forstod jeg det slik at økning av driftsstøtte til næringsforeningene skulle legges frem som forslag i neste årsbudsjett 20. november i kommunestyremøte?
Vennlig hilsen
Per V.
________________
Per Velde
Næringssjef, Karmøy kommune
Telefon: +47 52 85 74 05
Mobil: +47 950 14 278
E-post: per.velde@karmoy.kommune.no
Nettsted: https://www.karmoy.kommune.no
Besøksadresse: Rådhuset, Statsråd Vinjes gate 25
Postadresse: Postboks 167, 4291 Kopervik
BvK får beskjed om å avvente politisk skifte samt vedtak av årsbudsjett for 2024. Velde opplyser at målet er å få enighet i administrasjonen for å slippe at det tas opp i kommunestyremøte. DL følger opp men får ikke svar. Treffer Velde i næringsrådmøter og andre møter og holder saken varm. Velde nevner at en bør avvente til første møte med Karmøy Næringsråd og ny ordfører.
I debatter i regi av næringsrådet er temaet flere ganger næringsavdeling i Karmøy kommune, Karmøy kommune har én næringssjef på 40.000 mennesker. Til sammenligning har Stavanger egen avdeling med 9 ansatte og derav arbeidsvekst. Høyre partiet er en av de som har vært positiv for mer fokus på dette området.
-Årsbudsjett ble vedtatt uten økning.
-Høyre vant valget.
-Per Velde sykemeldt januar 2024.